جاذبه های گردشگری خارجی

راهنمای سفر به آفریقای جنوبی؛ فراتر از حیات وحش

کشور آفریقای جنوبی بین دو اقیانوس اطلس و هند واقع شده است. اگرچه آفریقای جنوبی با نام نلسون ماندلا گره خورده است، اما بسیاری از مردم دنیا آن را به‌عنوان کشوری توریستی و حیات وحشش می‌شناسند. پایتخت این کشور شهر «پرتوریا» است و حدود ۶۳ میلیون نفر جمعیت دارد که به‌عنوان سومین کشور پرجمعیت آفریقا محسوب می‌شود. سواحل زیبا و طبیعت چشم‌نواز از جمله دلایل رشد این کشور است. جالب است بدانید این کشور ۱۰ زبان رسمی (آفریکانس، انگلیسی، ندبله و…) دارد.

آفریقای جنوبی کجاست؟

این کشور در جنوبی‌ترین نقطه قاره آفریقا قرار دارد و در جنوب کشورهای نامیبیا، زیمباوه و بوتسوانا واقع شده است. موزامبیک و سوازیلند در سمت شمال و شمال شرق این کشور واقع شده‌اند. آفریقای جنوبی سرزمینی با وسعت ۱.۹۳ میلیون کیلومترمربع است که خط ساحلی طولانی با سواحل اطلس و هند دارد. همچنین بخش‌های مرکزی این کشور توسط دشت‌ها، فلات‌ها، کوه‌ها و بیابان‌های زیادی پوشانده شده است. آب‌وهوای این کشور بسیار مطبوع است. آفریقای جنوبی کشوری دو فصل محسوب می‌شود، به همین دلیل در بسیاری از روزهای سال پذیرای گردشگران زیادی از سراسر دنیاست. این کشور آفریقایی ۶۳ میلیون نفر جمعیت دارد که ۱۴ درصد آن‌ها را سفیدپوستان تشکیل می‌دهد. جالب است بدانید در داخل این کشور، یک کشور کوچک دیگر به نام «لسوتو» قرار دارد که شاید فکر کنید یکی از استان‌های این کشور است. البته جاهای دیدنی آفریقای جنوبی آن‌قدر زیاد است که فرصت بازدید از همه‌شان را پیدا نکنید

اغلب مردم آفریقای جنوبی مسیحی هستند و در بین آن‌ها گروهی نیز به ادیان اسلام، یهودیت، هندویسم و مذاهب سنتی آفریقایی اعتقاد دارند.

این کشور چهار پایتخت دارد که عبارت‌اند از شهرهای:

ژوهانسبورگ (پایتخت اقتصادی)
پرتوریا (پایتخت اجرایی)
کیپ تاون (پایتخت قانونی)
بلوم فونتین (پایتخت قضایی)
در این بین، دوربان و پورت الیزابت از دیگر شهرهای بزرگ این کشور محسوب می‌شوند. این کشور دو جزیره در اقیانوس هند و در ناحیه جنوب شرقی شهر کیپ تاون، به نام‌های «پرنس ادوارد» و «ماریون» نیز دارد که ۱۹۰۰ کیلومتر با این کشور فاصله دارند و جزو جاهای دیدنی آفریقای جنوبی محسوب می‌شوند. همچنین خلیج والویس در اقیانوس اطلس هم زیر نظر این کشور است که ۶۰۰ کیلومتر با شمال رود اورنج فاصله دارد. دماغه امیدنیک یک شبه‌جزیره صخره‌ای است که در جنوب غربی این کشور قرار دارد و به اقیانوس اطلس مشرف است. شاید بازدید از این مکان هم برایتان جالب باشد.

نقشه گردشگری آفریقای جنوبی

طبق تقسیمات سیاسی کشور آفریقای جنوبی، این کشور از ۹ ایالت تشکیل شده است:

ایالت کیپ شرقی | Eastern Cape

بزرگ‌ترین ایالت آفریقای جنوبی که در جنوب شرقی این کشور قرار دارد. شهرهای پورت الیزابت (Port Elizabeth)، ایست لندن (East London) و یومتاتا (Umtata) در همین ایالت قرار دارند. این ایالت به دلیل جاذبه‌های گردشگری از جمله حیات وحش زیبا، سواحل چشم‌نواز و تورهای قایقرانی شهرت دارد.

ایالت کیپ غربی | Western Cape

ایالت کیپ غربی در جنوب غربی آفریقای جنوبی قرار دارد و از شهرهای کوچک و روستاهای زیبایی تشکیل شده است. این ایالت دارای مناطق کوهستانی، از جمله فینبوس (fynbos)، آب‌و‌هوای مطبوع و شهرهای معروف و ساحلی مثل موصل بی (Mossel Bay) است. خلیج موصل یکی دیگر از جاهای دیدنی آفریقای جنوبی است. اینجا مکان‌های توریستی زیادی دارد؛ یکی از آن‌ها مجتمع موزه بارتولومئو دیاز (Bartolomeu Dias) است که شامل موزه دریایی، موزه صدف و باغ گیاه‌شناسی است.

کیپ شمالی | Northern Cape

در شمال استان وسترن کیپ یکی دیگر از ایالت‌های این کشور به نام «کیپ شمالی» قرار دارد. از جمله‌ شهرهای معروف این استان باید به یوپینگتون (Upington) و کیمبرلی (Kimberley) اشاره کنیم. این استان هم جاهای دیدنی زیادی دارد. شهر کیمبرلی مرکز این ایالت است که بیشتر به خاطر داشتن معادن الماس شناخته شده است. گالری هنری ویلیام هومفری از مهم‌ترین آن‌ها است که آثار هنرمند آفریقای جنوبی، نقاشی‌های قدیمی استادانه، نقاشی‌های اروپایی قرن هفدهم و هنر مدرن را به خوبی نشان می‌دهد.

ایالت شمال غربی | North West

ایالت نورث وست در شمال غربی این کشور قرار دارد. این ایالت به دلیل داشتن حیات وحش و سافاری در طبیعت بین توریست‌ها مشهور است. پارک ملی پیلانبرگ (Pilanesberg) و منطقه مادیکوی (Madikwe) از جمله جاذبه‌های گردشگری این ایالت محسوب می‌شوند. دو شهر معروف کلرکزدراپ (Klerksdorp) و مافیکنگ (Mafikeng) هم در ایالت نورث وست واقع شده‌اند.

ایالت فری استیت | Free State

«فری استیت»، یک ایالت دیگر از کشور آفریقای جنوبی است که در ۳۴۰ روز از سال آفتابی است. شهر زیبای بلومفونتین (Bloemfontein) در این ایالت قرار دارد و باید از آن به‌عنوان هفتمین شهر بزرگ آفریقای جنوبی نام ببریم.

ایالت گایوتنگ | Gauteng

این ایالت، معدن طلا و مرکز اقتصادی آفریقای جنوبی است و شهرهای مهمی مثل ژوهانسبورگ را در خود جای داده است.

ایالت کوازولو ناتال | Kwazulu Natal

این ایالت دارای سواحل رنگارنگ، کوهستان‌های زیبا و جاذبه‌های توریستی متعددی است. شهر تاریخی دوربان (Durban)، شهر پیرماریتزبورگ (Pietermaritzburg) و همچنین شهر Hluhluwe در این ایالت قرار دارد.

ایالت لیمپوپو | Limpopo

اگر در نقشه کشور آفریقای جنوبی به سمت شمال شرق بروید، با یک استان دیگر به نام لیمپوپو مواجه می‌شوید. این استان به کشورهای بوتسوانا (Botswana)، زیمبابوه (Zimbabwe) و موزامبیک (Mozambique) نزدیک است.

همچنین در کنار اقیانوس هند قرار دارد و بنابراین باید به چشم‌انداز سواحل زیبای آن اشاره کنیم. پولوکوان (Polokweane) و هوئداسپرویت (Hoedspruit) دو شهر معروف در این ایالت هستند.

ایالت امپومالانگ | Mpumalanga

این استان دارای مناظر طبیعی، آبشارها، جنگل‌های زیبا و حیات وحش منحصربه‌فرد است. Big Five یا پنج بزرگ که شامل شیر، پلنگ، فیل، کرگدن و گاومیش آفریقایی است، نمادی برجسته از قاره سیاه است. یک پارک ملی بزرگ به نام Kruger هم در این ایالت قرار دارد. از جمله شهرهای ایالت امپومالانگ باید به نل اسپروت (Nelspruit) یا امبومبلا (Mbombela) اشاره کنیم.

آب‌وهوای آفریقای جنوبی

برای هر توریستی که قصد بازدید از جاذبه‌ها و جاهای دیدنی آفریقای جنوبی را دارد، آب‌وهوا مهم است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که فصل تابستان و زمستان در این کشور درست برخلاف آن چیزی است که در ایران و بیشتر کشورها وجود دارد. یعنی وقتی در ایران زمستان برقرار است، این کشور روزهای تابستانی را پشت سر می‌گذارد. این اختلاف آب‌وهوای آفریقای جنوبی با سایر کشورها به خاطر قرار گرفتن در نیمکره جنوبی است. به همین دلیل طبیعی است که آب‌وهوای آن با کشورهایی که در نیمکره شمالی قرار دارند، متفاوت باشد. این کشور دارای دو الگوی آب‌وهوایی متمایز است. به‌طوری که در ماه‌های بین اکتبر تا مارس، تابستان با بارش‌های فراوان برقرار است؛ ولی در ماه‌های بین ژوئن تا اکتبر، فصل زمستان خشک و بدون بارش است. به همین دلیل آب‌وهوای این منطقه در زمستان مطبوع‌تر است. سرزمین‌های حاشیه‌ای این کشور در سمت شرق، غرب و جنوب به اقیانوس ختم می‌شوند. به همین دلیل آب‌وهوای این مناطق، گرم و مرطوب است. در شهرهای شرقی این کشور به دلیل اینکه با اقیانوس هند همجوار است، توده هوای مرطوب، خط ساحلی کوازولو – ناتال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بسیاری از روزهای زمستان، باران می‌بارد. شهرهایی که در غرب این کشور قرار دارند و به اقیانوس اطلس نزدیک هستند، تحت تاثیر توده‌های هوای خنک قرار می‌گیرند و اغلب هوای این مناطق سردتر از شهرهای شرقی است.

آب‌وهوای آفریقای جنوبی در فصل‌های مختلف سال

این کشور دارای ارتفاعات، دشت‌ها، مناطق ساحلی و چندین فلات است و پنج منطقه آب‌وهوایی مختلف دارد که عبارت‌اند از:

حوضه کالاهاری (نیمه‌بیابانی و بیابانی)
منطقه فینبوس (گرم و مرطوب)
منطقه هایولد (آب‌وهوای نیمه‌خشک تا ساوانا)
ناحیه کارو (بسیار خشک تا نیمه‌بیابانی)
دارکنزبرگ (کوهستانی و سرد)
میزان بارش باران در هر یک از شهرها به موقعیت و عرض جغرافیایی، نفوذ اقیانوس و ارتفاعات بستگی دارد. میزان بارش‌ها در شهرهایی که در خط ساحلی شمال شرقی و شرق قرار دارند، بیش از دو برابر شهرهایی است که در میانه کشور واقع شده‌اند. شهرهایی که در نیمه غربی این کشور قرار دارند، در فصل زمستان سردتر می‌شوند و میانگین دمای آن‌ها در طی روز بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. البته شهرهای شمالی این کشور هوای معتدل‌تر با جریان هوای اقیانوس اطلس و میانگین دمای ۱۸ درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کنند.

برخی از شهرهای این کشور هم آب‌وهوایی برعکس سایر شهرها دارند که از جمله آن‌ها‌ باید به ایالت «کیپ» اشاره کنیم که دلیل آن بالا بودن عرض جغرافیایی و تاثیر جبهه اقیانوس اطلس است که باعث می‌شود در زمستان پربارش باشد و تابستان‌هایی خشک داشته باشد.

بهترین زمان سفر به آفریقای جنوبی

افریقای جنوبی کشوری بزرگ است و بهترین زمان سفر، بر اساس شهر مقصد شما تعیین می‌شود. دمای هوا و میزان بارش‌ها در همه شهرهای این کشور (درست مثل ایران) یکسان نیست. در شهرهای شمالی این کشور، هوا گرم‌تر از شهرهای جنوبی است. همچنین (همان‌طور که اشاره کردیم)، فصل‌ها در ایالت کیپ با سایر مناطق این کشور تفاوت دارد. از آب‌وهوا که بگذریم، هزینه‌های سفر به آفریقای جنوبی در طول سال یکسان نیست و ماه‌های زمستان (ژوئن تا سپتامبر) ارزان‌تر است. همچنین، اگر عاشق تماشای نهنگ‌ها و سافاری در حیات وحش این کشور هستید و می‌خواهید در طبیعت گشت‌و‌گذار داشته باشید، زمستان فصل بهتری برای سفر است.در ماه ژانویه (دی ماه) که تعداد گردشگران آفریقای جنوبی به دلیل تعطیلات کریسمس زیاد می‌شود، هزینه‌های سفر نیز بیشتر می‌شود. هر چند شما می‌توانید در این ماه در طبیعت بچرخید و با سافاری، از دیدن حیات وحش و جنگل‌های آن لذت ببرید

حمل‌ونقل در آفریقای جنوبی چطور است؟

 این کشور بالاترین نرخ سرقت خودرو در دنیا را دارد و به همین دلیل است که بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند فقط برای مواقع ضروری از ماشین‌های شخصی‌شان استفاده کنند. سیستم حمل‌ونقل عمومی در این کشور شامل تاکسی، اتوبوس و قطار است. این کشور شلوغ‌ترین شبکه راه‌آهن در آفریقا را دارد و بسیاری از شهرها نیز با مسیر اتوبوس به همدیگر متصل می‌شوند.

خوشبختانه این کشور هم از پیشرفت‌های تکنولوژی عقب نمانده است و می‌توانید از این اپلیکیشن‌ها برای استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی در این کشور استفاده کنید:

اپلیکیشن GauRider برای برنامه‌ریزی سفر با اتوبوس یا قطار
اپلیکیشن Moving Gauteng برای پیدا کردن اطلاعات مسیر، تابلوهای حرکت و برنامه‌ریزی‌های سفر
اپلیکیشن MyCiTi برای محاسبه کرایه اتوبوس و پرداخت درون‌شبکه‌ای
قطار در آفریقای جنوبی
این کشور ۲۰۹۶۴ کیلومتر خط ریلی دارد و سالانه ۵۳۰ میلیون مسافر با استفاده از قطار جابه‌جا می‌شوند. به همین دلیل، بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین شبکه ریلی در قاره آفریقا به‌شمار می‌آید. آژانس راه‌آهن مسافربری آفریقای جنوبی (PRASA) بخش زیادی از خدمات ریلی مسافربری این کشور (مانند مترو و قطارهای معمولی و لوکس) را بر عهده دارد.

در آفریقای جنوبی، چهار شبکه مترو ریل راه‌آهن فعالیت دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از مناطق حاشیه به مرکز شهر بروید:

کیپ شرقی (iMpuma-Koloni در Xhosa): دو خط مجزاست که یکی از آن‌ها پیوند بین پورت الیزابت به Uitenhage را فراهم می‌کند.
گوتنگ (eGoli در زولو): برای پیوند شهرهای Germiston، Johannesburg، Pretoria، Sebokeng، Soweto و Springs
کوازولو-ناتال (iKwaZulu-Natali به زبان زولو): ۷ خط مجزا برای ارتباط شهرهای کاتو ریج، دوربان، کلسو، کواماشو، پین تاون، استنگر و املازی
کیپ غربی (Wes-Kaap در آفریقایی): چهار خط در مرکز کیپ تاون با امکان سفر به شهرهای ville، Malmesbury، Paarl، Simon’s Town، Stellenbosch و Wellington
سرویس ریلی مسافربری خصوصی (Gautrain): سه خط Ekurhuleni، Johannesburg و Pretoria با اتصال به فرودگاه بین‌المللی O. R. Tambo

در شهر ژوهانسبورگ یکی دیگر از قطارهای آفریقای جنوبی با عنوان «قطار آبی» شناخته شده است که باید آن را یک قطار لوکس بدانیم. قطار آبی در این کشور نماد قدمت و شکوه در عرصه سفرهای ریلی است. مسیر این قطار از کیپ تاون تا شهر پرتوریا است که ۱۶۰۸ کیلومتر را طی ۲۶ ساعت طی می‌کند.

اتوبوس در آفریقای جنوبی

دومین وسیله حمل‌ونقل پرکاربرد در آفریقای جنوبی اتوبوس است که در سراسر شهرهای این کشور مسافران را جابه‌جا می‌کند. هر یک از شهرهای این کشور نیز دارای تعداد زیادی شرکت اتوبوس‌رانی است که برخی از آن‌ها توسط شهرداری‌ها اداره می‌شود. اما تعداد دیگری از اتوبوس‌ها نیز متعلق به شرکت‌های خصوصی هستند که امکانات بیشتری را برای مسافران فراهم می‌کنند.

تعدادی از شرکت‌های اتوبوسرانی در آفریقای جنوبی که از دید مردم این کشور اعتبار بیشتری دارند، عبارت‌اند از:

بلومفونتین
شرکت اتوبوسرانی کیپ تاون
شرکت‌های اتوبوسرانی Durban، Aqualine، Durban People Mover و Mynah
شرکت اتوبوسرانی شهرداری جورج (George Munisipaliteit)
شرکت اتوبوسرانی ژوهانسبورگ: متروبوس و رآ وایا (جابه‌جایی سریع مسافران)
شرکت پولوکوانه
شرکت اتوبوسرانی پورت الیزابت
شرکت پرتوریا

در همه شهرهای آفریقای جنوبی، وسیله نقلیه دیگری هم به نام «تاکسی‌مینی‌بوس» وجود دارد که از اتوبوس کوچک‌تر است. این وسیله حمل‌ونقل بیشتر شبیه به ون‌هایی است که در داخل ایران مسافران را جابه‌جا می‌کنند. تویوتا کوانتوم هم یکی دیگر از وسایل حمل‌ونقل برای بازدید از جاهای دیدنی آفریقای جنوبی است. برای سفر با این وسایل حمل‌ونقل فقط پول نقد همراه داشته باشید.

تاکسی در آفریقای جنوبی

کرایه تاکسی در این کشور متری مشخص می‌شود و میزان آن به طول مسیر سفر بستگی دارد. با این حال قبل از اینکه سوار تاکسی شوید، بهتر است در مورد نرخ کرایه تاکسی با راننده صحبت کنید. در نزدیکی مراکز اصلی حمل‌ونقل، هتل‌ها، مناطق تجاری و مراکز خرید، تاکسی‌های زیادی قرار دارند. تاکسی تلفنی و تاکسی آنلاین هم از طریق برنامه‌های زیر در دسترس هستند:

Bolt
inDrive
Orange cabin (فقط در گوتنگ)
Taxi Live Africa
Uber
Yookoo Ride

فرودگاه‌های آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی یک کشور بزرگ و وسیع است که سفرهای بین‌شهری آن با اتوبوس یا قطار ممکن است بیش از حد طولانی شود. برای مثال، اگر بخواهید از کیپ تاون به ژوهانسبورگ بروید، سفر با اتوبوس ۱۸ ساعت و با قطار ۳۰ ساعت طول می‌کشد. در حالی که فاصله این دو شهر از طریق خطوط هوایی فقط دو ساعت طول می‌کشد. به همین دلیل است که در سیستم حمل‌ونقل عمومی این کشور، هواپیما هم طرفدار زیادی دارد و بسیاری از سفرهای داخلی و خارجی از طریق هوایی انجام می‌شود. در حال حاضر سه شرکت خطوط هوایی در آفریقای جنوبی فعال هستند: Airlink و FlySafair و kulula

این هم فرودگاه‌های مهم کشور

فرودگاه بین‌المللی O.R. Tambo در شهر ژوهانسبورگ با پرواز مستقیم به تمام قاره‌ها
فرودگاه تامبو اینترنشنال در پارک کمپتون و ۲۱ کیلومتری ژوهانسبورگ (دومین فرودگاه بزرگ آفریقا (بعد از فرودگاه قاهره در مصر) و بزرگ‌ترین فرودگاه کشور آفریقای جنوبی)
فرودگاه بین‌المللی کیپ تاون که دومین فرودگاه شلوغ در این کشور است
فرودگاه بین‌المللی کینگ شاکا در ۳۵ کیلومتری شهر دوربان و در لا‌مرسی
فرودگاه بین‌المللی کروگر مپومالانگا در ۲۷ کیلومتری شمال شرقی امبوبلا و در نزدیکی پارک ملی کروگر که با کاهگل ساخته شده است.
فرودگاه بین‌المللی برام فیشر (بلومفونتین)
فرودگاه کینگ فالو (شرق لندن)
فرودگاه بین‌المللی رئیس داوید استورمن (پورت الیزابت)
فرودگاه Wonderboom (پرتوریا)

جاهای دیدنی آفریقای جنوبی

تا اینجا به اختصار با شمایل کلی کشور آفریقای جنوبی آشنا شدید. اگر تصمیم دارید به این کشور سفر کنید، شناخته جاذبه‌های گردشگری آن اهمیت زیادی دارد. در اینجا تعدادی از بهترین دیدنی های آفریقای جنوبی را معرفی کرده‌ایم تا راهنمای شما برای سفر باشد.

شهر کیپ تاون

یکی از زیباترین شهرهای آفریقاست که به‌عنوان دومین شهر پرجمعیت این کشور نیز شناخته می‌شود. شهر کیپ تاون را به دلیل تنوع نژادی، شهر «رنگین‌کمان ملت‌ها» هم می‌گویند. این شهر مناظر طبیعی زیبا، کوهستان‌های سربه‌فلک‌کشیده، سواحل با آب‌های فیروزه‌ای و جاذبه‌های توریستی بی‌شماری دارد. از جمله مکان‌های توریستی در شهر کیپ تاون باید به موارد زیر اشاره کنیم:

دماغه امیدنیک
کوه‌های زیبای تیبل
گشت‌و‌گذار در جاده چپمنز پیک
وی‌اندآلفرد واترفرانت
باغ‌های گیاه‌شناسی کیستنبوش
سواحل کیپ تاون
بهترین زمان برای بازدید از این شهر ماه‌های سپتامبر تا نوامبر و مارس تا می است که طبیعت آن به اوج زیبایی خودش می‌رسد.

دوربان

یکی دیگر از بهترین جاذبه‌های گردشگری آفریقای جنوبی شهر دوربان (Durban’s Golden Mile) است. این شهر رنگین‌کمان آفریقاست و در کنار اقیانوس قرار دارد که به دلیل داشتن سواحل با شن‌های طلایی رنگ مشهور است. وجود امکاناتی از جمله هتل‌های لوکس، فروشگاه‌های مدرن، مراکز تفریحی به‌روز، رستوران‌های متعدد و امکانات سرگرمی در سواحل باعث جذب گردشگران زیادی در دوربان شده است.

از جمله نقاط دیدنی این شهر زیبا باید به موارد زیر اشاره کنیم:

پارک بوتانیکال دوربان
مینی تاون
ساحل مایل طلایی
موزه دوربان
پارک آبی و باغ وحش
استادیوم موزس مابیدا
بهترین زمان بازدید از شهر دوربان اواخر سپتامبر تا اوایل آوریل (معادل بهار و پاییز این کشور) است. در این زمان از سال، شهر آب‌وهوای مطبوع و آفتابی دارد. در طول سال در این شهر جشنواره‌ها و فستیوال‌های زیادی برگزار می‌شود.

شهر ژوهانسبورگ

شهر «ژوهانسبورگ» بزرگ‌ترین شهر و مرکز اقتصادی آفریقای جنوبی است. اینجا دارای تعداد زیادی معدن طلاست و به همین دلیل به آن شهر طلا نیز گفته می‌شود. در این شهر هم جاذبه‌های توریستی زیادی وجود دارد که در سفر خود از آن‌ها دیدن کنید:

موزه آپارتاید
تپه قانون اساسی
شهر صخره طلایی
خزانه کلکسیونر با کتاب‌های کمیاب دنیا
شهرک سووتو (زادگاه نلسون ماندلا)

برای بازدید از این شهر می‌توانید از ماه سپتامبر تا ماه می اقدام کنید.

پارک کالاهاری

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی در آفریقای جنوبی پارک کالاهاری (Kgalagadi Transfrontier Park) نام دارد. اینجا در واقع صحنه‌ای از حیات وحش آفریقا را مشاهده خواهید کرد. این پارک از ترکیب پارک ملی کالاهاری جمسباک (Kalahari Gemsbok National Park) در آفریقای جنوبی و پارک ملی جمسباک (Gemsbok National Park) در بوتسوانا ایجاد شده است. پارک کالاهاری در سال ۲۰۰۰ م. تاسیس شد و حالا به‌عنوان اولین پارک فرامرزی در آفریقا محسوب می‌شود.

این پارک ۳۸ هزار کیلومترمربع مساحت دارد و در آن حدود ۲۰۰ گونه پستاندار و ۵۰۰ گونه پرنده زندگی می‌کند. بهترین زمان برای بازدید از این پارک از اواخر ماه می تا اواخر ماه سپتامبر است که هوای مطبوعی در پارک حاکم می‌شود.

بازدید از پرتوریا

 یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی آفریقای جنوبی است که با وجود داشتن دره‌های حاصلخیز، رودخانه پرآب آپیس، رشته‌کوه ماگالیسبرگ و درختان با شکوفه‌های یاسی و ارغوانی در بهار میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیاست. به شهر پرتوریا به دلیل داشتن طبیعت زیبا «جاکاراندا» نیز گفته می‌شود. اینجا پایتخت اداری آفریقای جنوبی است و ۵۵ کیلومتر با ژوهانسبورگ فاصله دارد. از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر باید به موارد زیر اشاره کنیم:

تعداد زیادی موزه از جمله موزه هنر پرتوریا در آرکادیا، موزه ملی تاریخ فرهنگی دیتسانگ و موزه ملی تاریخ فرهنگی
باغ گیاه‌شناسی ملی پرتوریا و باغ‌‌ ملی جانورشناسی (۸۵ هکتار)
پارک فریدوم (Freedom)
پارک حیات وحش گروئنکلوف (Groenkloof)
پارک حیات وحش ریِتولی (Rietvlei)
مورلتا اسپرویت (Moreleta Spruit)
بهترین زمان برای سفر به این شهر زیبا، ماه‌های سپتامبر تا نوامبر و نیز مارس تا می است که آب‌وهوای مطبوع در شهر برقرار می‌شود.

شهر پورت الیزابت

یکی دیگر از زیباترین شهرهای آفریقای جنوبی است که پیش‌تر در بخش نقشه گردشگری آفریقای جنوبی به آن پرداختیم. این شهر در سال ۱۸۲۰ م. توسط مهاجرین بریتانیایی ساخته شد و حالا بیش از ۱.۳ میلیون نفر جمعیت دارد. در واقع باید گفت پورت الیزابت یکی از شهرهای بزرگ آفریقای جنوبی محسوب می‌شود که در سفر خود حتما باید از آن دیدن کنید.

پورت الیزابت یک شهر ثروتمند است که در آن بسیاری از محصولات کشاورزی، مواد شیمیایی و پتروشیمی و کالاهای سرمایه‌ای تولید می‌شود. از جمله دلایلی که باعث شهرت این شهر شده، داشتن سواحل زیبا با آفتاب گرم و طلایی و آب‌های فیروزه‌ای است که توجه هر توریستی را به خود جلب می‌کند. جاذبه‌های گردشگری شهر پورت الیزابت عبارت‌اند از:

پارک ملی فیل آدو در فاصله ۷۲ کیلومتری از این شهر
ساحل نیو برایتون و خلیج بلوواتر ماهیگیران برای موج‌سواری، قایق‌سواری، شنا و…
استراحتگاه The Boardwalk با دریاچه مصنوعی، رستوران، سینما و…
پارک بازی Kragga Kamma برای سافاری در حیات وحش
حفاظتگاه طبیعی کیپ ریسیف

پارک ملی کروگر

یکی دیگر از جاهای دیدنی در کشور آفریقای جنوبی، پارک ملی کروگر (Kruger National Park) نام دارد که در سال ۱۹۲۶ م. تاسیس شده است. اینجا یکی از بهترین پناهگاه‌های حیات وحش در آفریقا محسوب می‌شود و قدیمی‌ترین پارک ملی این کشور است. توریست‌هایی که عاشق تماشای مناظر طبیعی و حیات وحش آفریقا هستند، حتما در سفر خود از این پارک دیدن می‌کنند. این پارک در نزدیکی شهر ژوهانسبورگ قرار دارد که طی ۳.۵ تا ۴.۵ ساعت می‌توانید خود را به آنجا برسانید. در این پارک ملی می‌توانید نقاشی‌های باستانی روی صخره‌ها را نیز تماشا کنید. این پارک ملی حدود ۲۰ هزار کیلومترمربع مساحت دارد و در آن بیش از ۵۰۰ گونه حیوان وحشی زندگی می‌کند. می‌توانید حین بازدید از حیات وحش، سافاری را هم تجربه کنید. بهترین زمان بازدید از این پارک ماه سپتامبر تا اواخر ماه می است.

گاردن روت

اگر قصد سفر به آفریقای جنوبی را دارید، حتما از جاده گاردن (Garden Route) دیدن کنید. این جاده زیبا در امتداد سواحل شرقی این کشور واقع شده است. به طوری که با سفر به خلیج موسل (Mossel Bay) در استان کیپ غربی می‌توانید از این جاده دیدن کنید. در نزدیکی این جاده نیز رودخانه استرمز (Storms River) در استان کیپ شرقی قرار دارد که همزمان با عبور از گاردن روت می‌توانید از مناظر طبیعی و زیستگاه جانوری این رودخانه نیز دیدن کنید. از جمله مناطق توریستی که در فاصله کمی از جاده گاردن قرار دارد، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

شهر نیسنا
کلنی فوک در پلتنبرگ‌بی
مزارع شترمرغ
پارک ملی گاردن روت
برای بازدید از این جاده توصیه می‌کنیم از ماه سپتامبر تا نوامبر یا از ماه مارس تا می را برای سفر خود انتخاب کنید که جاده به اوج زیبایی خود رسیده است.

شهرک استلنبوش

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری آفریقای جنوبی شهرک زیبای استلنبوش (Stellenbosch) است. این شهر کوچک در استان کیپ غربی (Western Cape) قرار دارد و با مزارع سرسبز و درختان کهنسال بلوط پوشانده شده است. از آنجا که ساکنان این شهرک، هلندی بوده‌اند و این شهرک را در سال ۱۶۷۹ م. ساخته‌اند، خانه‌هایی به سبک معماری هلندی در آنجا دیده می‌شود که برخی از آن‌ها مربوط به دوران استعمار هستند. از جمله جاهای دیدنی در شهر استلنبوش آفریقای جنوبی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

بازدید از حیات وحش یونکرس‌هوک
چندین موزه از جمله موزه روپرت و موزه روستای استلنبوش
باغ‌های زیبای انگور و مزارع سرسبز
باغ گیاه‌شناسی دانشگاه استلنبوش
برای لذت بردن از آب‌وهوای مطبوع، فصل بهار و پاییز و اگر به دنبال فعالیت‌های فضای باز هستید، فصل تابستان (دسامبر تا فوریه) ایدئال‌ترین زمان سفر به این شهرستان است.

رشته ‌کوه رویایی دراکنزبرگ

دراکنزبرگ (Drakensberg) در زبان مردم آفریقای جنوبی به معنی کوه‌های اژدهاست. اینجا یکی از نقاط توریستی این کشور محسوب می‌شود و در استان کوازولو – ناتال قرار دارد. اگر تصویری از این رشته کوه‌ها را مشاهده کنید که چطور دور‌تادور یک دریاچه را محصور کرده‌اند، برای بازدید از آن ترغیب می‌شوید.

این منطقه در فصل بهار درست مثل یک تابلو نقاشی می‌ماند. در این منطقه حیوانات زیادی نیز زندگی می‌کنند که در زمان بازدید حتما با آن‌ها برخورد خواهید کرد. از جمله جاهای دیدنی در رشته‌ کوه دراکنبرگ باید به موارد زیر اشاره کنیم:

پارک ملی اوخلاهلامبا-دراکِنزبرگ
حیات وحش کسل غول
داشتن رودخانه‌های پرآب و خروشان
دره‌ها و مرتع‌های سرسبز
صخره‌نوردی، چتربازی، رفتینگ، ماهیگیری و بالون‌سواری از جمله تفریحات و سرگرمی‌ها در این منطقه است. برای بازدید از این رشته ‌کوه‌ها و مناطق اطراف آن بهتر است اواخر سپتامبر تا آوریل (معادل بهار و پاییز) را انتخاب کنید که آب‌وهوای دلنشین‌تری دارد.

خلیج ماسل

مگر می‌شود به آفریقای جنوبی سفر کنید، اما به دیدن Mossel Bay نروید؟ اینجا یکی از زیباترین سواحل دنیا قرار دارد که در بین دو شهر کیپ تاون و پورت الیزابت واقع شده است. پیشنهاد ما در راهنمای سفر به آفریقای جنوبی این است که برای بازدید از این خلیج زیبا بروید و در بین مسیر هم از تماشای مناظر باغ‌های سرسبز لذت ببرید. در سال ۱۸۶۴ م. در خلیج ماسل یک فانوس دریایی روشن شد که آن را به یک بندرگاه تبدیل می‌کرد. حالا اینجا به‌عنوان لنگرگاهِ بسیاری از کشتی‌هایی است که از چین و هند و کشورهای اروپایی به سمت آفریقای جنوبی حرکت می‌کنند. این خلیج – بعد از هاوایی – به‌عنوان دومین منطقه خوش‌ آب‌وهوای دنیا در تمام طول سال شناخته شده است. می‌توانید از موزه انبار غله، موزه شل، موزه تاریخ فرهنگی و موزه دریایی هم بازدید کنید و در جزیره سیل‌خانه به تماشای رقص دلفین‌ها بروید. در این خلیج تفریحات و سرگرمی‌های زیادی از جمله اسب‌سواری، شنا، موج‌سواری، اسکواش، چتربازی و غواصی فراهم است.

دره رودخانه بلاید

دره رودخانه موتلاتسه (Motlatse River Canyon) یا دره رودخانه بلاید (Blyde River Canyon Nature Reserve) یکی دیگر از جاهای توریستی آفریقای جنوبی است. این دره بین شهر ژوهانسبورگ و پارک ملی کروگر قرار دارد. در حالی که سوار بر ماشین به مقصد پارک ملی کروگر حرکت کرده‌اید، می‌توانید از این دره خوش آب‌وهوا دیدن کنید. اینجا دومین دره بزرگ در آفریقای جنوبی است که به دلیل داشتن طبیعت زیبا، حیات وحش بی‌نظیر و رودخانه پرخروش مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. برای بازدید از طبیعت زیبای این دره، بهتر است اواخر سپتامبر تا اوایل ما آوریل (معادل بهار و پاییز) را انتخاب کنید که آفتاب بر بالای دره برقرار و هوای مطبوع بر منطقه حاکم است.

بازارها و مراکز خرید آفریقای جنوبی

در سفر به کشورهای خارجی، حتما برای خرید سوغات و یا برخی وسایل شخصی وقت بگذارید. در هر یک از شهرهای آفریقای جنوبی، بازارهای زیادی وجود دارد که بتوانید وسایل مورد نیاز خود را از آنجا تهیه کنید. از جمله مراکز خرید و بازارهای این کشور که در بین توریست‌ها شناخته شده هستند، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

مرکز خرید آفریقا مال (Mall of Africa)

این بازار بزرگ در شهر ژوهانسبورگ قرار دارد و بیش از ۳۰۰ فروشگاه در آن فعالیت می‌کنند. در این مرکز خرید ۲۵ رستوران و امکانات تفریحی زیادی فراهم است.

آدرس: ژوهانسبورگ، میدرند، واترفال سیتی، ماگوا کرس

ساعت کاری: از ۹ صبح تا ۸ شب

مرکز خرید سندتون سیتی (Sandton City)

یکی دیگر از بازارهایی که زمان سفر به آفریقای جنوبی باید از آن دیدن کنید، سندتون سیتی نام دارد. این مرکز خرید در شهر ژوهانسبورگ قرار دارد و از سال ۱۹۷۳ م. تاکنون فعالیت داشته است. در این مرکز خرید بیش از ۳۰۰ فروشگاه انواع لوازم را – از پوشاک تا مواد غذایی – عرضه می‌کنند.

آدرس: سندتون، سندهرست، خیابان ریوونیا

ساعت کاری: از ۸ صبح تا ۱۰ شب

مرکز خرید تایگر ولی (Tyger Valley Centre)

یکی دیگر از بهترین بازارهای آفریقای جنوبی است که در شهر کیپ تاون قرار دارد. این مرکز در سال ۱۹۸۵ م. تاسیس شد و تاکنون چندین‌بار هم بازسازی شده است. در مرکز خرید تایگر ولی ۲۴۳ فروشگاه فعالیت دارد و هر وسیله‌ای را که نیاز داشته باشید، می‌توانید از این بازار تهیه کنید.

آدرس: کیپ‌تاون، بلویل

ساعت کاری: از ۹ صبح تا ۷ شب

مرکز خرید رز بانک (Rosebank shopping mall)

یکی دیگر از بازارهای ژوهانسبورگ است که در سال ۲۰۱۴ م. تاسیس شده است و حالا ۴۰۰ فروشگاه در آن فعالیت دارند. این مرکز بهترین برندهای معروف دنیا از جمله وولورث، اچ‌اندام، پیک‌اندپی و چکرز را عرضه می‌کند. همچنین اگر قصد خرید سوغاتی و صنایع دستی را دارید، مرکز خرید رز بانک بهترین گزینه پیشنهادی ماست.

آدرس: ژوهانسبورگ، رزبانک، خیابان بت

ساعت کاری: از ۹ صبح تا ۷ شب

سوغات آفریقای جنوبی

طی سفر به این کشور حتما می‌خواهید قبل از بازگشت به ایران، سوغات بخرید و به‌عنوان یادگار از این سفر شگفت‌انگیز در خانه داشته باشید. همچنین شاید دلتان بخواهد غذاها و خوراکی‌های خوشمزه محلی این کشور را امتحان کنید و طعم آن‌ها را در خاطره چشایی سفرتان ذخیره کنید. در راهنمای سفر به آفریقای جنوبی، محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سوغاتی‌های این کشور را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

چای قرمز رویبوس
بیلتونگ (نوعی خوراک خوشمزه تهیه‌شده از گوشت خشک‌شده و پخته‌شده)
چاکالاکا (نوعی چاشنی همه‌کاره آفریقایی)
ووووزلا (نوعی شیپور بزرگ قابل استفاده در استادیوم‌ها)
آمارولا (نوعی نوشیدنی از آب میوه مارولا)
صنایع دستی مهره‌کاری

سکه‌های طلا
جواهرات ساخته‌شده از الماس
پارچه خوسا شوشو آفریقایی (پنبه‌ای)
لوازم چرمی
سپر زولو (سپرهای اصیل و قدیمی با طرح‌های پیچیده و رنگ‌های خاص)
ماسک‌های آفریقایی
سرامیک آرد مور
نقاشی یا عکس چاپ‌شده ویلیام کنتریج آفریقایی

فرهنگ مردم آفریقای جنوبی

مردم این کشور شامل دو گروه سفیدپوستان (۱۴ درصد) و سیاه‌پوستان (۸۰.۹ درصد) هستند. البته رنگین‌پوستان هم در این کشور زندگی می‌کنند که جمعیت کمتری دارند. شهر ژوهانسبورگ نمونه‌ای تمام‌عیار از فرهنگ مردم آفریقایی را نشان می‌دهد. مردم این شهر به تجملات علاقه زیادی دارند، البته در روستاها خبری از این سبک زندگی نیست و بیشتر آن‌ها زندگی ساده‌ای دارند.

مردم آفریقای جنوبی به راحتی با توریست‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. برای آن‌ها خانواده اهمیت زیادی دارد و به رفت‌و‌آمدهای خانوادگی علاقه زیادی دارند. آفریقایی‌ها به هدیه دادن علاقه زیادی دارند و برای تشکر از اطرافیان خود یا خوشحال کردن آن‌ها، به یکدیگر هدیه می‌دهند. پس اگر شما هم توسط یکی از مردم این کشور به مهمانی دعوت شدید، بدون هدیه نروید.

رستوران‌های معروف آفریقای جنوبی

اگر طعم غذاهای محلی این کشور را در رستوران‌های محبوب تجربه نکنید، سفرتان به آفریقای جنوبی کامل نشده است. تعدادی از بهترین رستوران‌های این کشور عبارت‌اند از:

رستوران سنتی Pigalle با موسیقی زنده و غذاهای دریایی و استیک‌های متنوع در شهر کیپ تاون، گرین پوینت، خیابان سامرست ۵۷، سامرست اسکوئر
رستوران مزرعه استیک سون اسپور با همبرگرها و استیک‌های بسیار معروف در کیپ تاون، سی پوینت، خیابان ۱۱ آرتورز
رستوران ایتالیایی Ristorante La Trinita در میدراند، پارک کیالامی، بلوار کیالمی و خیابان اصلی، مرکز خرید کیالامی داونز، G1A
رستوران Marble در Keyes Art Mile با سرو غذاهای بین‌المللی در ژوهانسبورگ، رزبانک، خیابان کییز ۱۹، ترومپت در کییز
رستوران هاوانا گریل برای گیاه‌خواران در شهر دوربان، خیابان بتری بیچ

توصیه‌های سما اوج برای تجربه سفری خاطره‌انگیز به آفریقای جنوبی
اگر می‌خواهید سفر بهتری به آفریقای جنوبی داشته باشید، این توصیه‌ها را فراموش نکنید:

ّاگر با خانواده و بچه‌های خود سفر می‌کنید، مدارک هویتی آن‌ها را به همراه داشته باشید.
زمان ورود به این کشور یک سیم‌کارت آفریقای جنوبی بخرید تا بتوانید از اینترنت ارزان آنجا استفاده کنید.
قبل از سفر پول نقد به همراه داشته باشید و تومان را به رند یا دلار تبدیل کنید.
برای سفر به نقاط کوهستانی و پارک‌های ملی به توصیه‌های مردم بومی گوش دهید

سوالات شما :

بهتر است چه زمانی به آفریقای جنوبی سفر کنیم؟

بهترین زمان برای سفر به این کشور از اواخر سپتامبر تا اوایل ماه ژوئن است که بارندگی وجود ندارد و می‌توانید از دیدن مناظر آنجا لذت ببرید.

جاهای دیدنی آفریقای جنوبی کجاست؟

شهرهای ژوهانسبورگ، کیپ تاون، پورت الیزابت، پارک ملی کروگر، سواحل متعدد و… از جمله مکان‌های دیدنی در این کشور هستند.

بهترین هتل‌های آفریقای جنوبی کدام است؟

بهترین اقامتگاه‌های این کشور شامل هتل د پالاس آو لاست سیتی، هتل کسادکس، هتل سوهو، هتل کاباناس و هتل رادیسون بلو ژوهانسبورگ است.

از کدام فرودگاه می‌توان به آفریقای جنوبی سفر کرد؟

دبی، استانبول، ایروان و نجف از جمله شهرهایی هستند که به شهرهای ژوهانسبورگ و کیپ‌تاون پرواز دارند.

بازگشت به لیست