ایران‌ گردی

۱۸ تا از خنک ترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان

با فرا رسیدن تابستان و تعطیل شدن مدارس بسیاری از خانواده‌های ایرانی برای سفر برنامه‌ریزی می‌کنند. اما با توجه به گرمای هوا در این فصل، نمی‌توان هر شهری را به عنوان مقصد انتخاب کرد. شناخت خنک ترین شهرهای ایران و پناه بردن به این مناطق خوش آب و هوا در فصل تابستان، ایده جذابی برای سفر است. این شهرهای خنک و خوش‌منظره را باید در نواحی شمال، شمال غرب و کوهپایه‌های زاگرس مرکزی جستجو کرد. در ادامه خنک ترین شهرهای ایران را برای سفر تابستانه معرفی می‌کنیم.

بخش لاله زار در شهرستان بردسیر، استان کرمان – خنک ترین شهرهای ایران

اگر چه استان کرمان با کویرهای وسیع و آب و هوای گرم و بیابانی خود شناخته می‌شود اما بخش لاله زار در شهرستان بردسیر استان کرمان یکی از خنک ترین شهرهای ایران است. این شهر زیبا که به «بام کرمان» معروف است در فاصله‌ی ۱۲۰کیلومتر کرمان قرار دارد. ارتفاع لاله زار از سطح دریا حدود سه هزار متر بوده و این ناحیه کوهستانی با آب و هوای معتدل خود یکی از بهترین مقاصد برای یک سفر تابستانی به یادماندنی است. همچنین در منطقه کوهستانی لاله زار مرغوب‌ترین گل‌های بنفشه و سرخ پرورش داده می‌شوند و کمپانی‌های بزرگ تولید اسانس‌های عطرسازی در اروپا، مشتری گل‌های این منطقه هستند.
البته لاله زار کرمان فقط مقصد خوبی برای تابستان نیست بلکه در بهار هم این منطقه با دشت‌های پوشیده از گل‌های رنگارنگ و مناظر شگفت‌انگیز از مسافران زیادی پذیرایی می‌کند. از دیگر دیدنی‌های این منطقه می‌توان به سد لاله زار، چشمه آبگرم لاله زار و دره گردوکار اشاره کرد.

شهرستان اقلید در استان فارس

شهرستان اقلید در استان فارس یکی از مناطق کمتر شناخته شده‌ای است که در فصل تابستان آب و هوای معتدلی دارد. این شهر با قدمت پنج هزار ساله خود، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی مانند غار و کتیبه براق، باتلاق گور بهرام، تل باکان، حوضچه دختر گبر، دریاچه کافتر، تنگه براق، چشمه محمد رسول‌الله و چشمه بالنگان را در خود جای داده است. شهرستان اقلید در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و جزو خنک ترین شهرهای ایران در تابستان است. بنابراین این منطقه را می‌توان مقصد بسیار خوبی برای افراد ساکن در مناطق جنوبی ایران دانست که از گرما کلافه شده‌اند.

شهمیرزاد در مهدی شهر، استان سمنان

شهمیرزاد در مهدی شهر استان سمنان یکی دیگر از مناطق خنک و ییلاقی ایران است. اگر چه سمنان به علت داشتن نوار کویری طولانی هم مرز با کویر مرکزی ایران دارای آب و هوای گرم و خشک است اما شهرستان شهمیرزاد این استان، آب و هوای معتدل و خنکی دارد و بسیار سرسبز و حاصلخیز است. این شهر در ۲۵کیلومتری شمال سمنان و در دامنه‌های جنوبی البرز واقع شده و دارای دیدنی‌های طبیعی زیادی مانند رودخانه شیر قلعه و بلبل دره(بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان) است. همچنین کهن‌ترین درخت گردوی جهان با قدمت ۱۳۰۰ ساله در این شهر قرار دارد. به طور کلی باغات میوه، کوچه باغ‌های خیال‌انگیز و هوای بسیار مطبوع این منطقه، شهمیرزاد را از شهرهای اطرافش کاملا متمایز کرده است.
هتل‌ها، اقامتگاه‌های سنتی و ویلاهای کوهستانی زیادی در این شهر وجود دارند که سفر راحتی را برای گردشگران فراهم می‌کنند. بدون شک قدم زدن در کوچه‌باغ‌های زیبای شهمیرزاد، یکی از خنک ترین شهرهای ایران در فصل تابستان، برای هر گردشگری خاطره‌ای فراموش نشدنی خواهد بود.

شهر کرد؛ استان چهارمحال و بختیاری – خنک ترین شهرهای ایران

شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری به بام ایران مشهور است. این شهر که در گذشته «دهکرد» نامیده می‌شد یکی از خنک ترین شهرهای ایران بوده و دارای آب و هوای بسیار مطبوع و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به قلعه دزک، قلعه چالشتر، شیرسنگی، قلعه شمس‌آباد، کتیبه پیرغار، موزه‌های مختلف، تالاب گندمان، تالاب چغاخور، پارک ملی تنگ صیاد و آبشار بوینه اشاره کرد.

شهرکرد با اقوام خونگرم و مهمان‌نواز خود که از قوم بختیاری هستند مقصد بسیار خوبی برای سفرهای تابستانه است. این شهر زیبا و خنک در ارتفاع ۲۱۰۰۰متری از سطح دریا قرار دارد و میانگین دمان آن حدود ۱۲ درجه سانتیگراد است. شهرکرد دارای زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌ها خنک است.

 

فیروز کوه؛ استان تهران

شهرستان فیروزکوه در شمال شرقی استان تهران، از خنک ترین مناطق اطراف پایتخت است و فاصله کم این شهر تا استان تهران باعث شده پایتخت‌نشینان در فصل تابستان برای فرار از گرما به این منطقه پناه ببرند. فیروزکوه یکی از خنک ترین شهرهای ایران است و به جز آب و هوای خوب، جاذبه‌های طبیعی آن هم لذت سفر به این منطقه را دو چندان می‌کنند. از جاذبه‌های این منطقه می‌توان به تنگه واشی و چشمه آبگرم آمده اشاره کرد. این شهر زیبا در ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا قرار دارد و در صورتی که قصد سفر به آن را داشته باشید حتما باید لباس گرم با خود همراه ببرید زیرا در گرم‌ترین ایام سال هم با فرا رسیدن شب، افت محسوس دما را در فیروزکوه تجربه خواهید کرد.

چمِستان: شهرستان نور، استان مازندران

چمستان شهرستان نور در استان مازندران یکی از زیباترین و بکرترین مناطق شمالی کشور و از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان است که در کوهپایه‌های البرز قرار دارد. یکی از مشخصه‌های اصلی این منطقه بسیار زیبا، پوشیده شدن فضا با مه و ابر و آسمان زیبای آن است. چمستان دارای جاذبه‌های طبیعی و تفریحی زیادی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به روستای لاویج و چشمه آبگرم آن، ییلاق جوربند با چشمه‌های آب معدنی، روستای ییلاقی گزناسرا، پارک چنگلی کشپل، دریاچه الیمالات و جنگل هیرکانی اشاره کرد.

شهرستان سرعین؛ استان اردبیل – خنک ترین شهرهای ایران

شهرستان سرعین در استان اردبیل یکی از معروف‌ترین مقاصد کشورمان برای سفرهای تابستانه است. این شهر در ارتفاع ۱۶۰۰متری از سطح دریا قرار گرفته و به علت داشتن چشمه‌های آبگرم بسیار جذاب شهرت دارد. سرعین از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان است و طبیعت سرسبز و تماشایی آن باعث جذب گردشگران زیادی می‌شود. از جاذبه‌های این شهر زیبا می‌توان به چشمه‌های آبگرم گاومیش گلی و بش باجیلار، مجتمع آب درمانی مدرن شهر آفتاب، رویال پارک، پیست اسکی و تله‌سیژ آلوارس و آبشار گورگور اشاره کرد. همچنین وجود بیش از دویست هتل و مجتمع اقامتی، مراکز خرید و بازار سنتی و مناظر طبیعی بسیار دیدنی، جذابیت این شهر را برای گردشگران دو چندان کرده است.

روستای کندوان: شهرستان اسکو، استان آذربایجان غربی

روستای کندوان در شهرستان اسکو استان آذربایجان غربی، یک منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا است که جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی بسیاری را در خود جای داده است. این روستای تاریخی با قدمت هفت هزار ساله، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و بناهای کله قندی و خانه‌های سنگی آن شهرت جهانی دارند. جالب است بدانید کندوان سالانه پذیرای بیش از سیصدهزار گردشگر داخلی و خارجی است.

 

خرّم آباد؛ استان لرستان

خرم آباد استان لرستان یکی دیگر از خنک ترین شهرهای ایران در فصل تابستان است. این شهر زیبا با ارتفاع ۱۵۰۰متری از سطح دریا، در کوهپایه‌های زاگرس واقع شده است. خرم آباد را می‌توان از قدیمی‌ترین و زیباترین شهرهای ایران دانست که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی دارد. از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر می‌توان به قلعه‌ی فلک‌الافلاک، دریاچه کیو، دژ شاپوری، گرداب سنگی، حمام گپ و پل صفوی اشاره کرد.
همچنین وجود آبشارهای فراوان در این شهر، خرم آباد را به مقصدی بی‌نظیر برای سفرهای تابستانه تبدیل کرده است. مسافران با قدم گذاشتن به این شهر، علاوه بر لذت بردن از آب و هوای خنک و بازدید از امکان تاریخی، فرصت دیدن جاذبه‌های طبیعی زیادی مانند آبشار بیشه، آبشار نوژیان، آبشار گریت، پارک جنگلی شورآب، دره‌ی شیزر، مخمل کوه و دریاچه‌ی گهر در ارتفاعات اشترانکوه را هم به دست می‌آورند.

جنگل فندقلو شهر نمین در استان اردبیل

جنگل فندقلو شهر نمین در استان اردبیل، یکی از بکر‌ترین، خنک‌ترین و زیباترین جنگل‌های ایران است. این جنگل که در زبان محلی به آن «مَشه» می‌گویند در گردنه حیران و در ۱۰ کیلومتری شهر نمین واقع شده است. اگر برای سفر تابستانه خود به دنبال مقصدی زیبا و خنک با طبیعت بکر باشید سفر به جنگل فندقلو تجربه‌ای شگفت‌انگیز خواهد بود. در این جنگل علاوه بر گونه‌های کمیابی از درختان، گوزن وحشی ایران هم زندگی می‌کند. همچنین وجود دشت‌های مملو از گل‌های بابونه با قد ۲۰ تا ۴۰ سانتی‌متر و گل‌های کمیاب سوسن چلچراغ در این جنگل، باعث جذابیت بیشتر آن شده است.

دهکده جهان نما در استان گلستان

دهکده جهان نما در استان گلستان یک منطقه حفاظت شده است که از سال ۱۳۵۲ زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. این دهکده زیبا و بکر با عنوان پارک ملی گلستان و بام گلستان هم شناخته می‌شود. دهکده جهان نما با وسعت ۳۲۰۰۰هکتاری، دارای مناظر بکر و تماشایی از جنگل و دریا، ییلاق‌های بسیار زیبا و آب و هوای بسیار خنک است. همچنین این منطقه دارای حیات وحش بسیار جذابی بوده و محل زندگی حیواناتی مانند ببرها، خوک وحشی، خرس، بز، گرگ، گاو وحشی، خارپشت، قوچ و راسو است.

ییلاق اوپرت در مرز استان‌های مازندران و سمنان

ییلاق اوپرت محل تلاقی کویر و جنگل بوده و در فاصله ۵۵کیلومتری شمال شهرستان مهدی شهر واقع شده است. این منطقه در مرز استان‌های مازندران و سمنان، یکی از بکرترین، زیباترین و خنک‌ترین مناطق ایران محسوب می‌شود. در اوپرت کوه‌های زیبا مسیر حرکت ابرها را بسته و باعث ایجاد ییلاقی بسیار تماشایی شده‌اند. در این ییلاق یک طرف کوه‌ها که به سمت مازندران است پر از دشت‌های زیبا، کوه‌های پوشیده از مخمل سبز و چشمه‌های جوشان بوده و طرف دیگر خشک است و تنها رنگ زرد علف‌های خشک شده در آن مشاهده می‌شود.

روستای مازیچال کلاردشت در استان مازندران

کلاردشت یکی از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان است و معمولا گردشگران زیادی با فرا رسیدن فصل گرما راهی نقاط مختلف این شهر می‌شوند. از بهترین نقاط این شهر می‌توان به روستای مازیچال اشاره کرد که دارای ارتفاع ۲۶۰۰متری از سطح دریا است. بیشتر اوقات در ارتفاعات این دهکده منظره‌ای بی‌نظیر از اقیانوس ابرها خلق می‌شود اما در صورتی که این اتفاق رخ ندهد هم، گردشگران چشم‌انداز فوق‌العاده زیبایی را از جنگل و کوه مشاهده خواهند کرد.

سوادکوه استان مازندران

سوادکوه استان مازندران در مرز تلاقی سه استان مازندران، تهران و سمنان قرار دارد. این شهر زیبا از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان محسوب می‌شود و از جاده فیروزکوه می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. سوادکوه علاوه بر داشتن آب و هوای خنک و دلپذیر در فصل تابستان، دارای جنگل، کوه، ییلاق، چشمه، آبشار و رودخانه‌های فراوانی است و همین مسئله باعث شده گردشگران زیادی در فصل‌های مختلف سال راهی این منطقه شوند.

روستای فیلبند استان مازندران

روستای فیلبند استان مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و قرار گرفتن در ارتفاع کوهپایه‌ای در تابستان آب و هوای بسیار خنکی دارد. همچنین مناظر طبیعی بکر و چشم‌اندازهای زیبای این منطقه در نیمی از سال با ابرها احاطه شده‌ و بسیار تماشایی می‌شوند. بدون شک خاطره تماشای دریای ابر فیلبند تا همیشه در ذهنتان بافی خواهد ماند. همچنین ییلاق این روستا در فصل تابستان مقصد بسیار محبوبی برای ساکنان نواحی اطراف و پایتخت‌نشینان است.

دریاچه نئور اردبیل

همانطور که قبلا گفته شده اردبیل با مناطق بکر و زیبای خود یکی از خنک ترین شهرهای ایران در فصل تابستان محسوب می‌شود. در ۴۸ کیلومتری این شهر زیبا و درست پشت کوه‌های تالش، بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین کشورمان یعنی دریاچه نئور اردبیل قرار دارد. این دریاچه از دو دریاچه ۴۰ و ۱۵۰ هکتاری تشکیل شده که در فصل بهار به هم می‌پیوندند. در بهار و تابستان با آب شدن برف روی کوه‌ها، این دریاچه زیبا پرآب‌تر شده و دشت‌های اطراف آن با گل‌های بابونه، لاله‌های وحشی و نعناع کوهی پر می‌شوند. بدون شک دیدن منظره زیبای دریاچه که مانند نگینی در میان دشت‌های پر از گل می‌درخشد برای هر گردشگری جذاب خواهد بود.

سوباتان گیلان

سوباتان گیلان ییلاقی با چشم‌اندازهای منحصر به فرد است که در فاصله ۲۲ کیلومتری شهر لیسار تالش قرار دارد. این ییلاق به علت قرار گرفتن در مرز میان جنگل‌های تالش و دشت‌های اردبیل دارای مناظر سرسبز و بی‌نظیر، چشمه‌های فراوان و آب و هوای خنک است و از بهترین مناطقی محسوب می‌شود که در فصل تابستان می‌توانید سفری به یادماندنی را در آن تجربه کنید.

کلام آخر

در این مقاله خنک ترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان را معرفی کردیم. برخی از این مناطق علاوه بر داشتن آب و هوای خنک دارای مناظر طبیعی فوق‌العاده زیبا و دست نخورده‌ای هم است. بنابراین سفر به این مناطق در گرمای تابستان برای هر مسافری لذت‌بخش خواهد بود.
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه