اخبار گردشگری

مقایسه شهرهای پر بازدید ایران؛ از شمال تا جنوب کشور

مقایسه شهرهای ایران و آشنایی با آن‌ها به انتخاب بهترین مقصد برای سفر کمک می‌کنند. از مناطق زیبا و سرسبز شمال کشور تا شهرهای آفتابی جنوبی ایران هر کدام زیبایی‌ها و دیدنی‌های خاص خود را دارند که آن‌ها را به مقصدی خوب برای سفری لذت‌بخش تبدیل می‌کنند. در این مطلب از سما اوج قصد معرفی و مقایسه شهرهای پربازدید ایران؛ از شمال تا جنوب کشور را داریم، با ما همراه باشید.

در مقایسه شهرهای ایران برای سفر چه نکاتی باید در نظر گرفته شوند؟

ایران دارای شهرهای زیادی است که هرکدام به تنهایی بهترین مقصد برای سفر می‌باشند. تفاوت فرهنگ‌ها، آداب و رسوم، زبان و جاذبه‌های گردشگری انتخاب‌های زیادی را برای مقصد سفر در داخل کشور هم فراهم می‌کند، البته این موضوع گاهی‌اوقات باعث سخت شدن انتخاب مقصد سفر هم می‌شود. در چنین شرایطی مقایسه شهرها با یکدیگر قبل از اقدام برای سفر به انتخاب راحت‌تر مقصد کمک می‌کند.
برای مقایسه راحت‌تر شهرهای مختلف و در نهایت انتخاب مقصدی مناسب برای سفر نکات مختلفی را می‌توان مد نظر قرار داد. به عنوان مثال اگر دغدغه شما در سفر تفریحات است، باید شهرهایی را انتخاب کنید که مکان‌های تفریحی بیشتری دارند یا اگر به دنبال استفاده از طبیعت در طول سفر هستید، انتخاب شما باید از میان شهرهایی باشند که طبیعت بکر و جذابی دارند.

۱. هزینه سفر

یکی از مهم‌ترین مسائل در تعیین مقصد سفر، بودجه‌ای است که برای مسافرت در نظر گرفته‌اید. قطعا سفر به هر شهری بدون هزینه‌ نمی‌باشد و هزینه‌ها در هر شهر بسته به ویژگی‌های شهر، مرکزیت و اهمیت آن و … متفاوت می‌باشند. در اولین قدم برای مقایسه شهرهای ایران و انتخاب بهترین مقصد سفر، بهتر است هزینه سفر به هر شهر را با هم مقایسه کنید. به عنوان مثال، سفر به شهرهایی مانند تهران، کیش و قشم به دلیل وجود تفریحات گران‌تر، بازارهای متعدد و… پرهزینه‌تر از سفر به شهرهایی مانند شیراز، مشهد یا شهرهای شمالی است.

۲. آب و هوا

نکته‌ای دیگر که در انتخاب مقصد سفر و مقایسه شهرهای ایران به این منظور باید به آن توجه کنید، آب و هواست. ایران کشوری چهار فصل است، به این معنی که در فصلی مانند بهار بخشی از آن آب و هوای گرم و بخشی دیگر آب و هوایی سرد دارد. اگر به آب و هوای خاصی علاقه دارید یا تصور می‌کنید این موضوع در سفر شما تاثیرگذار است، بهتر است در مقایسه شهرها به اقلیم آن‌ها توجه کنید. مثلا شهرهای شمالی اغلب آب و هوای معتدل و شرجی دارند، در حالی‌که شهرهای جنوبی بیشتر فصل‌های سال گرم و شرجی هستند.

۳. مدت زمان سفر

قصد سفری چند روزه دارید؟ این موضوع هم در مقایسه شهرها جهت انتخاب بهترین مقصد سفر اهمیت دارد، به عنوان مثال اگر دغدغه‌ای در مورد بودجه سفر ندارید و تنها زمان شما محدود است، شهرهایی مانند کیش و قشم انتخابی خوبی هستند. با سفر به این شهرها می‌توانید ظرف ۳ یا ۴ روز انواع مختلفی از تفریحات آبی، کنسرت‌ها، تماشای نقاط دیدنی و خرید کردن را تجربه کنید. این در حالی است که برای سفر به شهرهای شمالی بهتر است حداقل یک هفته زمان داشته باشید.

۴. مناطق دیدنی و مکان‌های تفریحی

دیگر موردی که در مقایسه شهرهای ایران باید به آن توجه کنید مناطق دیدنی هر شهر است. هرچند در تمام ایران مناطق دیدنی و مکان‌های تفریحی مختلفی برای سفر وجود دارند اما بعضی از دیدنی‌ها تنها خاص یک منطقه است. به عنوان مثال اگر به بازدید از آثار تاریخی علاقه دارید شهری مانند اصفهان یا تهران انتخاب خوبی برای شماست، اما اگر سلیقه شما برای تفریح کردن بازدید از جاذبه‌های طبیعی یک شهر است، شهرهای شمالی با داشتن طبیعتی بکر و زیبا انتخاب بهتری هستند.

۵. شرایط اقامت و دسترسی

در نهایت آخرین نکته‌ای که در انتخاب مقصد سفر اهمیت دارد و برای مقایسه شهرهای ایران هم باید به آن توجه کرد، دسترسی به شهر و شرایط اقامت در آن است. سفر به بعضی از شهرها مانند شهرهای شمالی یا شهرهای مرکزی با خودروی شخصی هم امکان‌پذیر است، اما برای رفتن به شهرهایی مانند کیش یا قشم بهترین انتخاب هواپیماست و استفاده از خودروی شخصی دردسرهای زیادی دارد. همچنین وضعیت اقامت در شهرهای مختلف هم متفاوت می‌باشد، به عنوان مثال در شهرهای شمالی انواع پلاژها، سوئیت‌، هتل، ویلاها و… برای اقامت مسافران وجود دارند اما در شهرهایی مانند شیراز یا اصفهان بهترین محل اقامت هتل‌ می‌باشد.

مقایسه شهرهای پربازدید ایران؛ از شمال تا جنوب

برای مقایسه بهتر شهرهای مختلف ایران ابتدا باید با ویژگی‌های هر شهر آشنا شد. سی و یک استان در کشور ما وجود دارد که هر کدام از آن‌ها ده‌ها شهر و روستای زیبا و دیدنی دارند که می‌توانند انتخاب شما به عنوان مقصد سفر باشند. بنابراین آشنایی با ویژگی‌ تمام شهرهای ایران و مقایسه آن‌ها برای انتخاب مقصد نهایی سفر، روزها و گاهی هفته‌ها زمان‌ می‌برد، به همین دلیل در این مطلب به معرفی چند مورد از پربازدیدترین شهرهای ایران که در بیشتر اوقات سال میزبان گردشگران از سراسر ایران و جهان هستند، خواهیم پرداخت.

شهرهای شمال ایران؛ از پایتخت تا جنگل و دریا

انتخاب بیشتر ما برای تعطیلات نوروزی یا تفریح در تابستان، سفر به شهرهای شمالی است اما اکثر ما به اشتباه تنها شهرها و استان‌های کنار دریا را به عنوان شهرهای شمالی می‌شناسیم، در حالیکه اینطور نیست. از شمال شرق تا شمال غرب، شهرهای مختلفی برای سفر و تجربه‌ای متفاوت وجود دارند، جالب است بدانید که حتی شهر تهران هم جز شهرهای ناحیه شمال ایران محسوب می‌شود. ویژگی مشترک بیشتر شهرهای شمال کشور حتی شهر تهران، بارش بیشتر باران نسبت به دیگر مناطق است، شهرهای نزدیک به دریا علاوه‌بر بارش باران آب و هوای مرطوبی هم دارند.

۱. تهران؛ شهری در شمال کشور بدون جنگل و دریا

تهران پایتخت ایران و پرجمعیت‌ترین شهر کشور ماست. بیشتر ما تهران را به عنوان قطب اقتصادی و تجاری ایران می‌شناسیم، اما تهران یکی از مقاصد برتر گردشگری نیز هست. در میان ۵ مقصد اصلی ایرانیان برای سفر و گشت و گذار تهران یکی از برترین رتبه‌ها را به خود اختصاص داده است. این شهر جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های تفریحی زیادی دارد که برای سفری لذت‌بخش بهترین انتخاب هستند. تهران بیش از ۲۰۰ سال، پایتخت کشور ایران بوده است و این موضوع باعث شده که مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر، مکان‌های تاریخی و به جامانده از حکومت‌های قبلی باشد.

از جمله مکان‌های تاریخی و مهم شهر تهران می‌توان به جاذبه‌هایی مانند کاخ موزه گلستان، کاخ سعدآباد، موزه مقدم، پارک‌ها و بوستان‌های مختلف، خانه‌های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و… اشاره کرد. اگر این شهر را به عنوان مقصد سفر انتخاب کرده‌اید، باید بدانید که تهران شهری با آب و هوای گرم و خشک است. البته در مناطق شمال شهر آب و هوا در بیشتر فصل‌های سال خنک است، اما مناطق مرکزی و جنوبی آب و هوای گرم‌تری دارند. از پاییز تا اواسط بهار، تهران بارانی است اما تابستان‌ها هوا خشک و بسیار گرم است.

۲.  شهرهای پربازدید استان گیلان

استان گیلان از دیگر مقاصد مهم گردشگری در شمال ایران است. آب و هوای این استان به دلیل مجاورت با دریا در اغلب ماه‌های سال بارانی و مرطوب است و این آب و هوا طبیعتی بکر و زیبا را برای شهرهای مختلف این استان به وجود آورده است. مهم‌ترین شهر استان گیلان و مرکز آن، شهر رشت است که در یونسکو به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی ثبت شده است. سایر شهرهای این استان هم هرکدام دیدنی‌ها و جاذبه‌های مختلفی دارند که به عنوان مقصدی برای سفر لذت‌بخش بهترین انتخاب هستند. شهرهای زیبای این استان شمالی براساس جاذبه های دیدنی و مکان‌های تفریحی عبارتند از:

  • تالاب‌ها و طبیعت زیبای اطراف آن در بندر انزلی
  • دریاچه‌های دیدنی و زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجر در آستارا، تالش، فومن و صومعه‌سرا
  • رودخانه‌های پرآب و چشمه‌های آب معدنی در رودبار، سفیدرود، ماسوله، طالم و…
  • جنگل‌های سرسبز در سراوان، رشت، تالش و لاهیجان و….

استان گیلان همچنین دارای جاذبه‌های تاریخی متعددی نیز هست که از جمله آن‌ها می‌توان به موزه رشت در شهر رشت، کاخ ییلاقی سردار امجد در تالش، کاروانسرای تی‌تی در سیاهکل و قلعه لیسار در تالش اشاره کرد.

۳. بهترین شهرهای استان مازندران برای سفر

در ادامه مقایسه شهرهای ایران و معرفی پربازدیدترین شهرهای کشور به استان مازندران می‌رسیم. هر نقطه از این استان را می‌توان به عنوان جاذبه‌های دیدنی و گردشگری آن معرفی کرد. از جاده دیدنی چالوس تا جاده زیبا و سرسبز هراز و شهرهای ساحلی، کوهپایه‌ای و… هرکدام محلی دیدنی برای تفریح گردشگرانی هستند که به این استان سفر می‌کنند.

از شهرهای زیبای استان مازندران می‌توان به رامسر اشاره کرد. این شهر در مرز مازندران و گیلان قرار گرقته و یکی از بکرترین شهرهای استان مازندران از نظر مناطق طبیعی می‌باشد. چشمه‌های جواهرده، کتالم، مکان‌های تاریخی مانند کاخ محمدرضا شاه، تله‌کابین و جنگل زیبای دالخانی از دیدنی‌های شهر رامسر در استان مازندران هستند. در این استان همچنین شهرهایی مانند تنکابن با مرکبات معروف آن، چالوس با طبیعت زیبا در همه فصل‌ها، نوشهر و ساحل سنگی و دیدنی، نور و خانه نیما یوشیج، دریاچه الیمالات و فیل سنگی و… وجود دارند.

 

۴. سرعین؛ شهر چشمه‌های آب‌ گرم در شمال غرب ایران

با عبور از استان گیلان به سمت شمال غرب، به همسایه غربی آن یعنی اردبیل و شهرهای زیبای این استان می‌رسیم. زیباترین و مهم‌ترین شهر این استان سرعین و چشمه‌های معروف آب گرم آن است. این شهر یکی از شهرهایی است که حتی در فصل تابستان هم آب و هوایی خنک دارد و مردم آن کمتر گرما را تجربه می‌کنند. چشمه‌های آب گرم سرعین که همه ساله میزبان گردشگران مختلف از سراسر ایران و جهان هستند از کوه‌های البرز و سبلان سرچشمه می‌گیرند و خواص درمانی متعددی دارند.

البته تنها جاذبه تماشایی شهر سرعین چشمه‌های آب گرم آن نیست، در این شهر جاذبه‌های تاریخی دیگری مانند تپه آناهیتا یا تپه سرعین، دهکده کلخوران، دره گلستان و… وجود دارند.

شهرهای مرکزی؛ از حافظ و سعدی تا سی‌ و سه پل

مرکز ایران هم دارای شهرهای مختلفی است که به اندازه شهرهای شمالی زیبا و دیدنی هستند. شهرهایی مانند یزد، شهر بادگیرها و قنات‌ها، شیراز مهد شعر و ادبیات ایران، اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، کرمان، اراک، دلیجان و… از شهرهای مهم و پربازدید مرکز ایران هستند که در ادامه به معرفی بعضی از آن‌ها می‌پردازیم.

۱.  شیراز؛ مهد شعر و هنر ایران

هرچند فارس جز استان‌های جنوبی محسوب می‌شود اما شهر شیراز، جز شهرهای مرکزی کشور ماست. این شهر که در گذشته با نام‌هایی مانند شهراز، تیرازیس، شهرراز و… نیز شناخته می‌شد، امروزه مهد شعر و ادبیات کشور ماست. شهر شیراز، بهشت گردشگران بیشتر به دلیل وجود آرامگاه شعرای بزرگ ایران حافظ و سعدی شهرت دارد اما جاذبه‌های گردشگری این شهر متعدد هستند. دریاچه صورتی مهارلو یکی از زیباترین دیدنی‌ها در شهر شیراز است، همچنین با سفر به این شهر می‌توانید از مناطقی مانند روستای قلات، تنگ دم اسب، باغ زیبا و تاریخی ارم، باغ عفیف‌آباد، ارگ کریم‌خان و… هم دیدن کنید.

۲. اصفهان؛ نصف جهان

اصفهان یکی دیگر از شهرهای دیدنی ایران با جاذبه‌های گردشگری، تاریخی، هنری و… است که علاوه‌بر گردشگران داخلی، همه ساله میزبان توریست‌های زیادی از سراسر دنیا نیز هست. این شهر مانند دیگر شهرهای مرکزی ایران آب و هوای گرم و خشک دارد و میزان بارش در آن بسیار پایین است. شهر اصفهان جاذبه‌های تاریخی متعددی دارد. میدان نقش جهان، میدان اصلی این شهر، دیدنی‌ترین میدان ایران است. کاخ چهلستون، کاخ هشت‌بهشت، سی و سه پل، منارجنبان، مسجد جامع عقیق و کلیسای وانک از جاذبه‌های تاریخی این شهر هستند، اما این شهر دارای جاذبه‌های طبیعی متعددی مانند باغ گل‌ها، باغ پرندگان و کوه صفه نیز هست.

۳. یزد؛ شهر قنات و بادگیرها

اگر فکر می‌کنید در یک شهر کویری جاذبه دیدنی و گردشگری زیادی وجود ندارد، سخت در اشتباهید و گواه آن شهر زیبا و تاریخی یزد با دیدنی‌های بسیار زیاد است. این شهر در استان یزد، یکی از مرکزی‌ترین استان‌های ایران می‌باشد که آب و هوای آن در تابستان گرم و خشک و در زمستان سرد و مرطوب است. از جاذبه‌های دیدنی شهر یزد می‌توان به مسجد جامع، مجموعه امیرچخماق، آتشکده یزد، برج سکوت، باغ دولت آبادی و… اشاره کرد. علاوه‌بر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بافت خانه‌های این شهر به خصوص در مناطق روستایی با سقف‌های گنبدی و آب‌انبارها نیز برای گردشگران بسیار تماشایی است.

شهرهای جنوبی؛ گرم با مردمی خونگرم

از شمال و مرکز ایران گذشتیم و در نهایت به جنوب ایران می‌رسیم. البته سایر نقاط کشور ما مانند شرق با شهرهایی مانند مشهد و فریمان و غرب با شهرهایی مانند تبریز، ارومیه، تکاب و… هم مناطق تماشایی زیادی دارند که معرفی آن‌ها در این مطلب امکان‌پذیر نیست. بنابراین مقایسه شهرهای ایران و معرفی بهترین مقاصد سفر در کشورمان را با معرفی سه شهر مهم در جنوب کشور یعنی کیش، قشم و چابهار به اتمام می‌رسانیم.

۱. کیش؛ نگین زیبای خلیج‌فارس

جزیره کیش نگین خلیج‌فارس و یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری در بخش جنوبی ایران است. این جزیره زیبا به دلیل داشتن مکان‌های تفریحی متعدد شهرت دارد. هرچند این جزیره امروزه به یکی از مناطق مدرن ایران تبدیل شده اما هنوز هم می‌توان فرهنگ و آداب و رسوم مردم خونگرم جنوبی را در میان بومیان این جزیره مشاهده کرد.

آب و هوای کیش در بیشتر فصل‌های سال شرجی و گرم است اما در فصل زمستان این جزیره آب و هوایی بسیار خوب و متعادل خواهد داشت. با سفر به این جزیره می‌توانید از دره پرتغالی‌ها، پایاب و شهر زیرزمینی ۲۰۰۰ ساله، قلعه جنی، کشتی به گل نشسته یونانی، حریره دیدن کنید. البته تفریحات مختلفی مانند تفریحات آب، باغ پرندگان، نمایش دائمی دلفین‌ها، بازدید از جزیره مرجانی و… را نیز می‌توانید در این جزیره زیبا تجربه کنید.

۲. قشم؛ جزیره‌ای با عجایب مختلف

از دیگر جذابیت‌های جنوب کشور، جزیره قشم و دیدنی‌های آن است. قشم یکی از جزیره‌هایی است که با مدرنیته مبارزه کرده و علی‌رغم وجود انواع مراکز خرید لوکس و لاکچری مردم آن هنوز هم اصالت و فرهنگ خود را دارند. این اصالت را می‌توانید در نوع پوشش، آداب و رسوم، لهجه و غذاهایی که مردم قشم استفاده می‌کنند، مشاهده کنید. جزیره قشم نیز مانند دیگر جزیره‌های جنوب کشور آب و هوایی گرم و شرجی دارد، البته این آب و هوا مانع سفر گردشگران برای بازدید از دیدنی‌های این شهر نشده است.

عجایب این شهر به حدی تماشایی هستند که حتی در گرم‌ترین روزهای سال هم میزبان گردشگران از سراسر دنیا می‌باشند، از جمله دیدنی‌های جزیره قشم می‌توان به دره ستارگان، جنگل حرا، غار نمکدان، جنگ حرا، جزیره ناز و… اشاره کرد.

 

۳. چابهار؛ بندر همیشه بهار

در نهایت، مقایسه شهرهای ایران را با معرفی چابهار به اتمام می‌رسانیم. این بندر تاریخی و زیبا نیز مانند سایر شهرهای جنوبی آب و هوایی گرم دارد اما به دلیل قرارگیری در مسیر بادهای موسمی، آب و هوای آن در اغلب فصل‌های سال مرطوب و شرجی است. خلیج چابهار با چشم‌انداز زیبا از طلوع و غروب خورشید، خلیج گواتر، سواحل صخره‌ای-ماسه‌ای، پدیده موج فشان در زمان وزش بادهای موسمی و مناطق حفاظت‌شده مانند منطقه نگهداری گاندو و رودخانه باهوکلات از جاذبه‌های طبیعی بندر آزاد چابهار هستند.

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه